dansende onderzoeker - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Hilde Beune - WaarBenJij.nu dansende onderzoeker - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Hilde Beune - WaarBenJij.nu

dansende onderzoeker

Blijf op de hoogte en volg Hilde

13 Maart 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Hola,

Ik heb de laatste tijd niet geschreven en waarom dan niet, tja druk met onderzoek waardoor ik ook minder uitstapjes gehad heb. Ondertussen zitten er dan ook al weer bijna drie weken van mijn onderzoek op, zijn de eerste interviews gehouden en mijn eerste rapportage verstuurd.

Mijn ochtenden nu zijn wel vrij rustig, ik werk wat aantekeningen uit van de dag ervoor, vat het samen en bekijk m'n mail en dergelijke. Want de dansscholen, oftewel mijn onderzoeksplek, pas 's middags open gaan. De eerste week heb ik nog vooral mijn privé lessen salsa voortgezet, waardoor ik nu best wel wat stapjes kan. Echter is een dansschool wel beperkend en dus heb ik de dansscène in Xela verkend, en ik kan je vertellen deze is groot! Kortom ik moest gaan selecteren...

Als eerste heb ik erbij nog les gevolgd bij een school waar vrouwen lesgeven en daarbij de mannenpassen uitvoeren. Natuurlijk erg interessant voor mijn onderzoek, gezien deze over gender (mannelijkheid en vrouwelijkheid) in dans gaan, dus zeker interessante mensen om te interviewen!

Die vrijdagavond had ik zelf veel op de planning staan. Alleen het regende, en dan bedoel ik een echte tropische bui en niet het druilerige Nederlandse weer. Echt de straten veranderde zelfs in kleine rivieren met lichte modderstromen, er zijn hier namelijk geen putten. Het was overal ook wat rustiger, kennelijk is regen een goede reden hier om je tegen te laten houden. Wel ben ik overal heen geweest en was het in die zin geslaagd en erg gezellig.

Dat weekend ben ik in Xela gebleven, want ik moest mijn eerste rapportage schrijven. Wel even vervelend dat de zondag, waar ik vooral had gepland om mijn rapportage te schrijven, de stroom de halve dag in heel de stad eruit lag... Ja fijn... Het is gelukkig wel helemaal goed gekomen en ik heb zelfs 7,9 gehaald :D.

Het 'voordeel' van het niet hebben van stroom was wel dat ik daardoor tijd had om de maandelijkse Maya markt door te lopen met Trisha en Miri. Het was echt ontzettend gezellig en het was ook nog eens goed weer :), kortom genieten.

Wat het weer betreft, er was niks om jaloers op te zijn die week! Door de hoogte (2333m) zijn er ook meer wolken, en zodra de zon er niet is, is het ook niet bepaald warm. Erger zelfs, het was Nederlands druilerig weer, van die semi donkere en zonloze dagen. Het hoort niet bij de tijd van het jaar dus hopelijk is dat snel afgelopen.

Maandag was het wel weer tijd om verder te gaan met mijn onderzoek. Ik zou ook naar een nieuwe dansschool gaan omdat deze zich meer op Guatemalteken richt. Deze dansschool ligt wel een stukje uit het centrum, wat wel een beetje vervelend is... Verder is het ook jammer dat er nu niet veel mensen daar les hebben, doordat het voor Guatemalteken gewoon een tijd is vol tentamens, studie, school en werk. Daarnaast zijn er veel jongeren op deze dansschool, die mij minder geschikt lijken voor mijn onderzoek. Wel zijn er andere aspecten die ik wel kan meenemen en heb ik net een interview gehouden met een van de mede-leerlingen welke erg leuk was :).

Eigenlijk wilde ik afgelopen weekend graag op pad, ik was de stad een beetje beu... Maar ik had een belangrijk interview waardoor dit lastig werd. Zondag heb ik wederom wel een heel leuke dag gehad, er was een nieuw Nederlands meisje hier op school met wie ik heerlijk heb geluncht. Heerlijk tot ik er 's nachts ziek van werd... Gelukkig 'pas' de eerste keer dat ik echt ziek ben geweest gelukkig!

Maandag voelde ik me nog steeds niet helemaal top, maar goed genoeg om mn interview verder uit te werken en eigenlijk heb ik dat de afgelopen paar dagen ook gedaan. Behalve dat gisteren mijn lerares uit Nederland gearriveerd is. We hebben met iedereen die nu in Xela zit, Heike, Rosita en ik, samen gegeten wat ontzettend gezellig was!

Vandaag had ik weer een interview welke goed ging en zelfs gezellig was. En deze middag heb ik een gesprek alleen met mijn docent, voor tips en hulp, ik ben heel benieuwd.

Dit weekend ga ik overigens wel weg haha, ben eventjes klaar met deze stad en zijn rare weer. Voor nu denk ik dan ook dat ik de kust eventjes ga bezoeken, ik wil toch wel bruiner worden dan jullie daar.

  • 13 Maart 2014 - 22:32

    Toos:

    Hoi Hilde,
    hoezo zijn jonge mensen minder geschikt? die dansen toch ook of gaat het alleen over hoe het vroeger was die verhouding tussen mannen en vrouwen?
    Gr Toos

  • 13 Maart 2014 - 22:44

    Hilde Beune:

    hoi! mijn onderzoek gaat iets verder dan mannelijkheid en vrouwelijkheid alleen en ook over identiteit en seksualiteit in dans, iets waar jongeren en zeker een meisje van max een jaar of 8 nog niet zo mee bezig is... Daarnaast lijkt het alsof ze door hun ouders op dansen zijn gezet en vertonen zij wat pubergedrag. Ach ik heb genoeg opties om te observeren, te participeren en voor interviews tot zover gelukkig :)

  • 15 Maart 2014 - 09:02

    Jeanne:

    Weer leuk om een samenvatting van je afgelopen dagen en de interviews te lezen. Hierdoor krijg je een beeld van de bevolking in hun vrije tijd. Hier hebben we afgelopen week prachtig weer. Ben benieuwd hoe je uitstapje dit weekend bevalt. Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Hilde

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 7215

Voorgaande reizen:

12 Juni 2015 - 19 Augustus 2015

Peru en Bolivia

27 Januari 2014 - 28 April 2014

Guatemala

Landen bezocht: