Wat een weekend! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Hilde Beune - WaarBenJij.nu Wat een weekend! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Hilde Beune - WaarBenJij.nu

Wat een weekend!

Blijf op de hoogte en volg Hilde

17 Februari 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Hoihoi!

De tijd gaat hier snel voorbij zeg! 1/4 zit er gewoon al op ongelofelijk :|.

Afgelopen week had ik weer elke dag les. Gelukkig zijn we allemaal wel gewisseld naar de ochtend, wat ik persoonlijk een veel fijner tijdstip heb. Niet alleen vanwege concentratie, maar nu heb je de middag vrij om dingen te doen of activiteiten van de school bij te wonen. Ik was ook van lerares gewisseld, dit wordt hier aanbevolen, en had gelukkig wederom een erg leuke lerares. Een keer tijdens de les de Nederlandse huizen laten zien, mijn lerares vond ze er alleen wat triest uitzien zonder al die kleuren. Om deze reden heb ik ook maar uitgelegd dat Nederland een erg complex bureaucratisch systeem kent... Ze vond het wel grappig geloof ik, vooral omdat er hier zo ontzettend weinig bureaucratie is.
Maandagavond was het weer tijd om te gaan voetballen. En oh wat was ik toe aan een potje rennen! Ik zat helaas in een team met een wel erg luie jongen, de spits stond. Dat staan kan je letterlijk nemen, hij verzette maximaal een pas om de bal aan te nemen namelijk... Als hij dan nog raak zou schieten zou het al iets schelen, maar helaas elke bal ging naast.... Ach ik heb me verder goed vermaakt met dit potje hoor, halverwege toch maar weer gaan keepen. Echt op doel kreeg ik meer ballen op me af dan in het veld.
Dinsdagavond was de filmavond, en ik had daar wel even zin in. Bleek alleen wel dat de film die we zouden gaan kijken uitgeleend was, dus gingen we een andere kijken: sin hombre. Nogal heftige film over mara's oftewel straatbendes, ik was voorbereid ik kende deze film namelijk al van stedelijk geweld en sociale uitsluiting, een vak van mijn studie. Die avond om de een of andere reden wel heerlijk geslapen.
Woensdag was er een fotografie lesje, best wat van opgestoken. Kennelijk kan je meer met een compact camera dan ik dacht en afgelopen weekend heb ik hier dan ook van geprofiteerd. Woensdagavond gaan we hier meestal uit, wederom een hilarische avond. Mannen weten hier echt van geen ophouden, hilarisch en af en toe wel vermoeiend. Natuurlijk heb ik weer gedanst, dit keer was een man zelfs te klein om me te laten draaien. Tja wordt nog wat met dat onderzoek van mij...
Donderdag ben ik lekker op zijn Nederlands inkopen gaan doen voor het weekend welke vrijdag begon. Ook was er een kooklesje, voor een dessert. Leek me natuurlijk hartstikke lekker, viel helaas beetje tegen, niet heel smaakvol. Het was een soort soufflé van bakbanaan met daarin zwartebonenpuree met was roomkaas wat ze hier slagroom noemen (deze versie kan ik echter WEL waarderen). Ze schijnen ook een soort zelfde dessert te hebben, maar dan met chocola ipv frigoles klinkt een stuk aanlonkelijker!!!

Vrijdagochtend ben ik heeeeel vroeg opgestaan! Om 05:00 verzamelde we voor de school voor een tripje naar Chemuc Champei. Gelukkig vindt mijn gastoma dat ik echt moet eten voor ik in een bus stap en dus stond er cornflakes voor mij klaar :). Echter zijn we met het busje ook nog ergens gestopt om te ontbijten, heerlijk bordje yoghurt met vers fruit (zoooo lekker hier). De groep bestond uit mij, 6 amerikanen en de gids vanuit de school. En ooh wat ik heb ik gelachen! Vooral om een amerikaan met ontzettend droge en sarcastische humor en dat in combinatie met zijn stereotype gay gedrag en zijn Amerikaanse accent in het Spaans. Dit maakte de busrit, van welgeteld 12 uur (inclusief pauzes) iets dragelijker. 'S avonds was iedereen wel redelijk kapot bij aankomst. Daarnaast waren er weinig opties om lang op te blijven, er was alleen stroom van generators gedurende 3 uur tijdens de avond. Vroeg naar bed dus.

Zaterdag hadden we een erg vol programma. Na het ontbijt zijn we naar de grotten gelopen, op jawel teenslippers... Deze waren aangeraden omdat de grot die we zouden bezoeken erg nat zou zijn. Het bezoek aan de grot was erg spectaculair! Vooraf werden de slippers aan onze voeten vastgebonden zodat we deze niet zouden verliezen en kregen we een allen een kaars. Echter stonden veel delen van de grot onder water, waardoor je op sommige stukken door de grot moest zwemmen. Naast lopen en zwemmen, hebben we ook stukken geklommen, zelfs een waterval op wat nog het allergaafste van dit alles was. Ook konden we nog van een rots af het water in springen, deze rots was wel een stukje hoger dan verwacht maar het was wel gaaf. In de grot hebben we overigens ook nog vleermuizen gezien, gelukkig bleven deze wel in hun holletje en vlogen ze je niet om de oren. Dat zou nog een extra dementie geven, dat wel. Echter klimmen op slippers vond ik al extreem genoeg, maar zeker een leuke uitdaging.
Eenmaal uit de grot hoefden we gelukkig niet terug te lopen, we gingen de rivier af op een rubber band. En oooh wat was het mooi! een langzaam tochtje door het paradijs, echt waar! We begaven ons immers in het subtropisch regenwoud dus het was ontzettend groen aan de oever en overal vlogen vlinders in verschillende kleuren. En ook het water was prachtig, super blauwgroen en helder, aaaah super genieten dus!
En na het tuben was het nog niet afgelopen, het was tijd voor een bezoekje aan het natuurreservaat een stukje verderop. We klommen de berg op naar het uitzichtpunt, wederom op teenslippers wie dat ooit heeft aangeraden is niet helemaal goed in zijn hoofd. De tocht was behalve zwaar wel super gaaf, we passeerden ook een aantal apen. Deze apen waren alleen iets minder blij met ons bezoek en begonnen toch met het maken van een kabaal, maar hé ik heb wilde apen gezien ^^. Eenmaal helemaal boven was het uitzicht prachtig! Je keek uit op het water, welke zo doorzichtig blauw/groen was dat je de bodem zelfs kon zien (en ik stond inmiddels 400m hoger). Na dit uitzicht begon de tocht omlaag, gelukkig verwachte ons verkoeling in de vorm van heerlijk zwemwater. het was heerlijk! 's avonds was ik wel kapot en ben ik daarom vroeg gaan slapen.

Zondag weer een heerlijk lange autorit gehad, echter vind ik autoritten hier behoorlijk amusant. Totdat we een klapband kregen, echt die band was flink aan flarden. Gelukkig was dit zo gefixed, de chauffeur was er wel redelijk aan gewend. Aan een gevarendriehoek doen ze hier echter niet, de weg wordt afgezet met een plant of tak met een stuk groen! En wonderbaarlijk genoeg remden de auto's af en reden ze op de andere weghelft om ons de ruimte te geven. Ditzelfde principe heb ik vervolgens onderweg meermaals gezien bij andere auto's met pech. Nog zoiets opvallends op de Guatemalteekse weg zijn de verkiezingscampagnes. Posters zijn te duur, en daarom worden de elektriciteitspalen en stenen langs de weg beschilderd in de kleur van een politieke partij + de naam van de partij erbij. We zagen wel vaak dezelfde partij voorbij komen, maar af en toe waren de elektriciteitspalen een bonte verzameling van kleuren. We hadden op de terugweg trouwens een prachtig uitzicht op Xela/Quetzaltenango, de lichten van de stad en erboven een oranje kleurende lucht van de ondergaande zon achter de bergen. Helaas was deze wel lastig vast te leggen, ik begaf me immers in een bewegende auto.

Voor wie denkt dat mijn weekend zo wel gevuld zou zijn en mijn energie het nulpunt zou hebben bereikt. Well think again! Heike en Tess hadden het plan om bij een restaurant bovenop een berg te gaan eten. Kortom weer een stukje wandelen bergopwaarts, wel op mijn wandelschoenen dit keer. Het viel me gelukkig dan ook mee en het uitzicht over de hele stad maakte al alles goed. De pizza en de kaasfondue die volgde maakte het hele plaatje echter nog beter, jammie wat heb ik lekker gegeten.
Echter was ik aan het eind van de avond wel helemaal op en eenmaal thuis ben ik na de douche mijn bed maar ingedoken.

Vandaag had ik wederom 's ochtends les, van een nieuwe lerares die volgens mij ook wel prima is. 'S middags kregen we bezoek van marie-louise de coördinator van het Guatemala project vanuit de UU. Even bijgepraat en gezorgd dat alles voor volgende week goed komt. Dan gaat het onderzoek immers echt beginnen. Spannend

  • 18 Februari 2014 - 08:18

    Erik Beune:

    mooie foto's hilde, prachtige omgeving en de reis was zeker de moeite waard

  • 18 Februari 2014 - 12:27

    Astrid:

    Supertof Hilde! En hele mooie foto's! xxx

  • 18 Februari 2014 - 18:25

    Jeanne:

    Mooie foto's en wat ik lees een prachtige reis. Hier houden we ons bezig met de olympische spelen. Het schaatsen gaat geweldig. Vandaag weer 3 podium plekken op de 10 kilometer voor de mannen. Bergsma goud, Kramer zilver en brons voor Bos

  • 18 Februari 2014 - 22:02

    Maria Van Beers:

    Hoi Hilde, zo te lezen en op de foto's te zien, heb je het prima naar je zin. Nog veel plezier en geniet ervan. Maria van Beers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Hilde

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 7234

Voorgaande reizen:

12 Juni 2015 - 19 Augustus 2015

Peru en Bolivia

27 Januari 2014 - 28 April 2014

Guatemala

Landen bezocht: