eerste weekje spaanse les uitjes - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Hilde Beune - WaarBenJij.nu eerste weekje spaanse les uitjes - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Hilde Beune - WaarBenJij.nu

eerste weekje spaanse les uitjes

Blijf op de hoogte en volg Hilde

10 Februari 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Zondag middag ontmoette ik mijn gastgezin. We werden bij de school opgehaald met de auto door de oma, zoon & dochter van de familie. Het huis ligt trouwens op steenworp afstand van de school, de auto was alleen handig voor onze tassen. Het gezin bestaat uit de oma, diens dochter (Claudia) en haar kinderen een zoon van ongeveer 21 en een dochter van 16, die ook Claudia heet en een hondje die vooral erg bang voor ons lijkt te zijn. Heike en ik hebben trouwens beide een eigen kamer, heel chill! 'S avonds zijn we met de Zweedse jongen die in hetzelfde gastgezin verblijft nog even mee geweest naar de super bowl wedstrijd; american footbal dus en erna heb ik heerlijk geslapen.
Maandag begon ik met mijn eerste Spaanse les hier. Deze week zouden we pas 's middags les hebben. Aangezien we bij het gastgezin thuis geen wifi hebben, heb ik de ochtend maar gebruikt om mijn reisverslag online te zetten etc. Na het enorme bord met middageten, de lunch is hier de hoofdmaaltijd, begon de les. Lessen duren 5 uur en zijn een op een aan een tafeltje, pittige sessie maar mijn Spaans gaat wel hard vooruit. Op maandagavond gaat de school hier voetballen, sportief als ik ben deed ik natuurlijk mee alleen dan wel in de goal. Keepen gaat mij immers een heel stuk beter af! Ik vond het overigens erg opvallend dat er bij de ingang een bord stond met daarop de mededeling dat vuurwapens en boksbeugels verboden waren, goed tot zover een leuk partijtje voetbal...
dinsdagochtend vroeg opgestaan om te leren, is ook belangrijk. Tussen de middag gaan we, Heike en ik, trouwens naar huis om te eten. Gelukkig krijgen we in ons gastgezin heel afwisselende gerechten. Een ander duo krijgt namelijk bij elke maaltijd frigoles, oftewel: bonen en dat zelfs bij het ontbijt. Zelfs onze abuela (oma) moest daar hard om lachen.
Woensdagochtend vond ik het tijd voor wat sport en ben ik hard gaan lopen tussen het huis en het park. Ik denk dat ik in totaal iets van 3 km heb gerend en niet eens aan een stuk door. Ten eerste omdat dit onmogelijk was door de hoeveelheid auto's en ten tweede door de gebrekkige hoeveelheid zuurstof in de lucht wegens de hoogte. Na een lekker daadwerkelijk warme douche was het weer tijd om te studeren en verder was het dan ook een gewone lesdag. Op woensdag is het 's avonds de uitgaansavond voor internationale studenten. Kortom mijn eerste avondje uit hier. We gingen naar la parranda, waar ze op woensdag ook een salsa en bachata lesje gaven. De dansvloer was al snel helemaal vol! Zelf heb ik ook met wat mensen gedanst, toch wel jammer dat de meeste Guatemalteken nogal klein zijn, zeg maar schouder a borsthoogte... Maar het was wel erg gezellig ondanks dat mijn tenen en schenen inmiddels voorzien waren van de nodige blauwe plekken... De clubs sluiten hier vroeg voor Nederlandse begrippen, het is meestal 1:30 als de laatste club sluit.
Donderdag stonden we dan ook redelijk vroeg op om verder te studeren en vrijdag ook. In de avond ga ik redelijk vroeg naar bed, het is dan koud en de lessen zijn vrij vermoeiend.
Zaterdagochtend stond ik redelijk vroeg op om een grote markt hier te bezoeken. Het was erg druk en je moest echt op elkaar letten zodat je elkaar niet kwijtraakte in de mensenmassa. Het meest opvallende op deze markt vond ik de verkoop van kippen en vlees. Kippen zitten levend bij elkaar gepropt in een mand en je kan zelf kiezen welke levende kip je wilt kopen. De poten van de uitgezochte kip worden vervolgens aan elkaar gebonden en de kip gaat gewoon aan de arm mee, alsof het een tas is! Het vlees wat al ontveld ed. is wordt op de markt of met een groot hakmes in stukken gehakt, of men trekt er gewoon met blote handen een stuk vanaf. Tja niet zo hygiënisch, maar ik hoop dat ik dat ook niet hoef te eten haha. Wel eten we hier vis en vlees waar de botten en graten nog aan zitten, en in het geval van Heike waren ook de organen van de vis nog aanwezig, ach ja.
Zaterdag zijn we verder met de hele groep nog wat gaan drinken en moesten we bijna een uur wachten op onze smooties in het gringacafé (gringas zijn blanken). 'S avonds toch maar vroeg naar bed gegaan want op zondag verzamelde we al om 06:00!!! voor het uitstapje naar de chicabal vulkaan. Deze allang niet meer actieve vulkaan, heeft in zijn krater een groot meer welke belangrijk is voor de mayas. De mayas geloven namelijk dat hun voorouders in dit meer leven en dat zij ontwaken als de mist (of de wolken) boven het meer verschijnen. Zondag was in die zin een goede dag, er ontstond mist boven dit meer. De weg ernaartoe was echter vrij pittig, een wandeling van 1.5 uur omhoog en erna nog een lange en steile trap naar beneden. Echter het was het helemaal waard, het was mooi en tevens een heldere ochtend vol zon. Ik ben dan ook voor het eerst een beetje verbrand, maar dat kan me weinig schelen in dit geval wordt het nog wel bruin! Zondagmiddag hebben we na terugkomst nog even met zijn alle geluncht. Deze lunch hebben we echter kort gehouden, iedereen was afgepeigerd!
Deze week volg ik 's ochtends Spaanse les, wat ik erg fijn vind want nu kan ik 's middags ook nog een beetje de stad verkennen. Ja het leven hier is wel fijn en vooral erg gezellig. Dit weekend staat me ook weer een mooie trip te wachten, waarschijnlijk ga ik naar het noorden waar je ook tussen de grotten kan zwemmen.

  • 11 Februari 2014 - 09:17

    Erik Beune:

    HOi Hilde,
    Fijn dat ik zo kan reageren. Dat schrijft toch gemakkelijker dan whatsapp. Leuk om te horen dat het goed met je gaat. Ik vind het ook fijn dat je met een groep optrekt zodat je je niet alleen voelt. De familie waar je verblijft klinkt ook leuk en gezellig. Fijn dat je zo snel spaans kunt leren. Ik hoop dat het voldoende is om straks je onderzoek goed uit te kunnen voeren.
    Ik heb mijn gesprek van vandaag met Robert naar donderdag verplaatst. Ik heb vandaag nog een andere afspraak waar ik graag bij wilde zijn. Morgen heb ik ook een gesprek om te praten over acquisitie en marktontwikkeling. Vandaag ga ik nog een aantal mensen bellen om te zien of ze mogelijk werk voor me hebben.

    Ik wens je heel veel genot in Guatemala.

    Groet,

    Je vader

  • 11 Februari 2014 - 17:11

    Jeanne:

    Mooie foto's hier koud en nat dus dat is heel wat anders. Liefs mama

  • 12 Februari 2014 - 16:24

    Laura V B:

    Jeejtje, wat een gedreven student! Super leuk wat je allemaal mee mag maken in dat gast gezin! Ook heel fijn dat je lekker je eigen kamertje hebt. Een keer geen internet lijkt me ook niet vervelend toch?
    Veel plezier nog!
    XX

  • 13 Februari 2014 - 21:47

    Johanna:

    Wat leuk om te lezen wat je doet. En je hebt Zweedse jongen geontmoet. Misschien kan je Zweeds ook leren van hun. Jens leert nu Zweeds. Ik studeert aardrijkskunde en vandaag had ik gelezen dat guatemala heeft ladinos. Heb je hun geontmoet? Jens komt hier in maart. Can't wait!
    Hej då! Puss kram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Hilde

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 7223

Voorgaande reizen:

12 Juni 2015 - 19 Augustus 2015

Peru en Bolivia

27 Januari 2014 - 28 April 2014

Guatemala

Landen bezocht: